TeslaOwnersDenmark.dk

Tesla Model 3 tidslinje

17. Nov 2022 af Hans Milling

Da Tesla ændrer på produktions linjen op mod 20 gange på en uge, kan det være svært at vide præcist hvad ens bil er leveret med. Ofte er det småting. En ledning flyttes, clips spares væk eller en anden type skrue, bolt, chip, stik osv. benyttes. Nogle ændringer er større. Så som trådløs telefon oplader, ny motor, større batteri osv. Da Tesla ikke altid melder ud officielt, de ændringer de foretager på bilerne, er flere af disse ændringer fundet i diverse nyheds artikler på nettet. Ændringerne sker heller ikke samtidigt på alle fabrikker i f.eks. USA eller Kina , så har man fået en Long Range fra USA eller en Standard fra Kina på samme tidspunkt, kan der være forskelle alligevel. Ændringen køres også ind over tid, så det er ikke ensbetyrde at alle modeller leveret i f.eks. april 2022 har det, men at det er ca. der de første biler er set med det. Tidslinjen prøver at belyse ca. hvornår det er blevet introduceret, men er altså ingen garanti for at din bil har det. Der er man nød til at kigge i service skærmen, eller kigge ind til ledningerne, hvis man vil være sikker. Har du en rettelse til datoerne for bestemte featueres, f.eks. ved at kunne bekræfte at din bil har det, selvom den er leveret tidligere end end dato skrevet i skemaet neden for, så skriv endelig til artiklens forfatter på Facebook, så det kan blive rettet.

Dato Beskrivelse
3 januar 2007 Tesla afslører planen om Model 3
I et interview med WIRED science afslører Elon Musk planen om en Model 2 (I dag model S) til $49.000 og Model 3 til $30.000 efter Model 2. Dette er over et år før de første kunder får leveret den første Tesla Roadster.
31 marts 2016 Tesla afslører Model 3
Tesla afslører Model 3 ved en stor begivenhed og der åbnes for bestillinger af Long Range og Performance modellerne. Begivenheden lægges på YouTube dagen efter. Farven blank sort er standard, mat sort (obsidian), hvid, Mørk grå (Midnight silver), sølv og blå koster ekstra og Rød koster mest. Efter en uge er der lagt 325.000 Reservationer.
28 juli 2017 Første leveringer I USA
De første Model 3 leveres til ved en live stream på YouTube de første biler til kunder I USA. Efterspørgslen stiger til 455.000 reservationer. Bilen leveres med Hardware v2.5 som understøtter Enhanced Autopilot
Februar 2018 5 Ghz WiFi
WiFi i Model 3 opgraderes til at understøtte 5 Ghz.
Maj 2018 Nye Generation 2 sæder
Mange har klaget over i sær bagsædet og det gør Tesla nu noget ved. Bagsædet hæves 3-4 cm og sidde fladerne får ændret design med bedre støtte. Forsæderne ændres også så de støtter beder i ryggen.
Juni 2018 Nyt glastag, affjedring og sæder
Glastaget som fik et orange skær når det blev vådt er nu skiftet, med en anden coating. Fjedrene skiftes til nogle bløder og puderne i sæderne gøres blødere.
september 2018 2 af 7 farver udgår
I et Tweet meddeler Elon Musk at Matsort og sølv grå udgår. Dette er for at øge produktionen da rengøring af maler kabiner mellem farve skifte tager for lang tid.
oktober 2018 Mid range udgave
Teslas baghjulstrukne mid range udgave introduceres med en rækkevidde på 400 km
7 Januar 2019 Første leveringer i Europa
Holland er det første land I Europa hvor kunder får leveret Model 3.
28 Februar 2019 Standard range bliver tilgængelig i USA
Teslas hidtil billigste model bliver nu tilgængelig til $35,000 i USA. Den har et 50 kWt batteri og en rækkevidde på 350 km. Baghjulstrukket. Der er ikke sædevarme bag i og subwoofer, kabine lys og andet er sparet væk. Samtidigt fjernes den baghjulstrukne mid range udgave.
Marts 2019 Hardware 3.0
Hardware 3.0 platformen introduceres. Tesla melder dog først officielt ud i April at alle biler leveret fra april har Hardware 3.0
April 2019 Standard Range Plus i Europa
Standard Range Plus modellen bliver nu tilgængelig i Europa.
Maj 2019 Træk og Homelink fjernes
Træk bliver nu tilgængeligt på Model 3 (dog ikke Performance modellen). Det er dog kun (og sådan er det stadigvæk) muligt at få træk på en model 3 som er indregistreret med det. Der er dog nogle få Performance lager modeller som er leveret med træk.
Homelink som før fulgte med som standard, bliver nu et tilkøb.
September 2019 Fodgænger højtaler
Tesla tilføjer en højtaler under kofangeren som skal afspille en lyd når bilen kører under 30 km/t. Da EU ikke har samme krav, installeres højtaleren ikke i EU modellerne, men det er muligt at få den eftermonteret.
November 2019 Støjreduktion og 3 striber forsvinder
Måtterne i bagagerummet og Frunk ændres for at reducere støjen. Frunk hooks fjernes da de har de 3 striber fra Tesla E'et. Striberne fjernes også fra loftet i bagagerummet (hvor der også før var et lille vindue, som nu er fjernet) og andre steder på bilen. Rygterne siger at Addidas har varemærke betegnet 3 striber og synes Teslas ligner for meget. Tesla har indgået forlig om at fjerne disse.
April 2020 Nye sidespejle
Sidespejlene som før blændede ned om natten, kan nu ikke længere dette. Der spekuleres i om Tesla har svært ved at skaffe materialer.
August 2020 Ny frunk Bilerne leveres nu med en lidt mindre frunk. Dette varsler at en række ændringer er på vej.
September 2020 Dobbelt glas
De første biler leveres med dobbelt glas. Nogle har også den nye midterkonsol.
Oktober 2020

Nu kun fra Kina og med mange opgraderinger
Teslas fabrik i Kina skal til at overtage leveringen til det europæiske marked.
Den udskældte piano lak erstattes af en redesignet center konsol, med trådløs mobil opladning. USB-A portene erstattes af USB-C. Der tilføjes dog en USB-A port i handskerummet med en 128 GB usb pen til Sentry Mode.
Nyt rat, hvor der ikke er syninger "10 i 2" og med metal scroll hjul.
For og baglygter ændres en smugle, Baglygterne får større blinklys, samt tåge og baklys i begge sider.
Motoriseret bagklap.
Alle Chrom håndtag og lister erstattes af sort plastik.
Octovalve oprindeligt udviklet til Model Y, kommer nu i Model 3.
Nyt design på fælge.
Autodimming af sidespejle kommer tilbage.

November 2020 82 kWt batteri
Long Range og Performance modellen opdateres fra 75 til 82 kWt batteri.
Standard Range som nu bare kaldes Rear Wheel Drive modellen leveres nu med LFP batteri men stadigvæk med det gamle interiør.
Januar 2021 Varme i rattet
Biler leveret fra Kina har nu varme i rattet. Fremon får først måneden efter og begge kan først aktiveres efter en software opdatering i Marts.
Marts 2021 Varme i rat i alle modeller Alle Model 3, fra Fremont og Kina leveres nu med varme i rattet, det er også her det kommer i en software opdatering. På Standard Range bliver det et tilkøb.
April 2021 Dør trim
Dørene opgraderes indvendigt, hvor træpanelet fra instrumentborder føres videre rundt på fordørene. Knappen til at åbne døren får et tydeligt symbol med en åben dør.
Maj 2021 Radar fjernes i USA De amerikanske modeller har ikke længere en Radar. Igen spekuleres i chip mangel. I starten begrænses dele af autopiloten, indtil Tesla får styr på softwaren.
Juni 2021 Justerbar lændestøtte fjernes
I følge Tesla viser data at passagererne sjældent justere lændestøtten og denne fjernes nu fra passager sædet.
November 2021 Standard Range Plus bliver til "Model 3"
Tesla dropper navnet Standard Range Plus og kalder den bare Model 3. Varme i rat og sæde følger nu med som standard. En ny motor med hårnåle viklinger øger efektiviteten med 2% mens 0-100 bliver en smugle langsommere på denne model.
December 2021 Superhorn, Lamineret glas bag, Infrarød kabine kamera, AMD Ryzen og 15.5V Litium batteri
En større højtaler sættes i bilerne som nu understøtter Boombox osv. Bagdørene får også lamineret glas til at reducere støjen og kabina kameraet får infrarøde dioder så den også kan optage i mørke.
Model Y fik AMD Ryzen i starten af året og nu er det Model 3's tur. Det er dog først i løbet af Januar at begge fabrikker levere med AMD Ryzen.
Det traditionelle 12 volts bilbatteri skiftes til det noget mindre 15.5V Litium batteri.
Et eksempel på de mange små ændringer, som bilen gennemgår, hele tiden (uge for uge), er her listen bare for december:
Matrix forlygter introduceres også. De virker dog som almindelige forlygter. Kun ved brug af lys show kan man se de skiver "Tesla" på væggen.< - Adding new infotainment computer
- Adding new low voltage (15.5V) li-ion battery
- Adding rear door laminated glass
- Adding new connectivity card
- Adding new glass component approvals
- Adding Superhorn (3-in-1 horn, alarm, speaker) AVAS version
- Updating windshield washer fluid pump (for 15.5V)
- Adding R55 device as rear tow device
- Changes to seat mechanism due to localized supplier
- Changes to 2nd row restraint system
- Adding far side airbag to driver seat
- Update 1st/2nd row foam; trim outline
- Update 2nd row buckle sensor
- Removing eCall overhead console control
- Adding GFBB version of side door and liftgate hinges
- Adding GFBB localized version of several electronics
- Adding wire winding version of rear DU to SR LFP+
- Adding M3 Perf M50 hairpin wound DU variant
- Adding updated pert brake pad friction material
- Adding LG M50 (5L) battery variant of M3 Performance
- Adding vision/camera system to AutoPark feature
- Adding VIN digit for DU amperage
April 2022 Varme under vinduesviskerne
For at undgå at vinduesviskerne fryser fast i koldt klima, tilføjes varmetråde i bunden af forruden under viskerne.
Maj 2022 Matrix forlygter forsvinder
Af ukendte årsager fjerner Tesla matrix forlygterne igen fra Model 3, igen spekuleres i chipmangel.
September 2022 Radar fjernes
Radar fjernes nu fra de Europæiske Model 3. Eksisterende biler med radar får dem slukket via en software opdatering, så der i stedet benyttes kamera teknologi til at afstandsbedømme.
Oktober 2022 Bedre affjedring
Elon Musk bekræfter i et Tweet at affjedringen vil være forbedret (blødere) uden at det går ud over kørekomforten. Det kommer fra Oktober i USA (og November i Europa)
November 2022 Ultrasoniske sensorer
De små ultrasoniske sensorer som sidder i forreste og bagerste kofanger droppes. I starten vil bilen ikke længere kunne måle afstand, parkere automatisk osv. men på sigt vil tesla indføre de samme features igen, nu baseret udelukkede på kamera teknologien. Nye kameraer med højere opløsning er også spottet på en udstillings model.

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3">https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/cmr6fi/total_black_roof_instead_of_orange_when_moist/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-right-hand-drive-deliveries-to-uk-customers-first-look/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-model-3-seats.115568/page-1
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bve8zz/tesla_removes_homelink_from_standard_model_3/
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/
https://teslatap.com/articles/wifi-guide-and-troubleshooter-for-tesla-vehicles/
https://electrek.co/2020/10/09/first-look-at-teslas-new-center-console-in-2021-model-3-refresh/
https://twitter.com/Tesla__Mania/status/1304968609903439872
https://electrek.co/2020/11/10/tesla-model-3-82-kwh-battery-pack-new-cells/
https://driveteslacanada.ca/model-3/tesla-model-3-deliveries-with-amd-ryzen-processor-have-started-in-canada/
https://techcrunch.com/2021/05/25/tesla-is-no-longer-using-radar-sensors-in-model-3-and-model-y-vehicles-built-in-north-america/
https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/
https://www.team-bhp.com/news/tesla-drops-lumbar-support-feature-due-almost-no-usage https://teslanorth.com/2022/10/17/tesla-has-improved-ride-comfort-in-model-3-and-model-y-says-elon-musk/

Tilbage til artikler

Til toppen