TeslaOwnersDenmark.dk

Vintertips til din Tesla

10. Nov 2021 af Emre Altintas

Elbiler viser hurtigt, når vejret skifter, hvordan det påvirker bilens rækkevidde mv. og der dukker hvert efterår/vinter spørgsmål op om dette, der har jeg lavet denne miniguide.
 
  • Der VIL være noget degradering over tid. Det praktisk talt uundgåeligt. Når det så er sagt, afspejler visningen i bil/app ikke nødvendigvis den reelle degradering. Det kan man bruge et OBD stik som ScanMyTesla, til at finde ud af.
  • Når vejret bliver koldere, og hvis bilen holder parkeret udendørs, viser bilen færre km. Sådan er det. Når man læser diverse opslag herinde, virker det næsten som om, at halvdelen af batterierne er defekte. That's not the case og de kommende købere bliver afskrækket af dette.
  • Herunder er to billeder, taget med 8-9 timers mellemrum. Det første billede viser, at BMS'en anslår 470km rækkevidde ved 100%. Dette billede blev taget strakt efter en 165km tur på motorvejen - batteriet var derfor varmt. Hvis man skulle gå ud fra dette, ville bilens degradering hedde -5.8% ift. original.

  • Nummer 2 billede er taget lige før. Bilen har holdt i aflukket garage (ikke opvarmet) og ladt med mormorladeren. Her viser den kun 447km ved 100%. Det giver -10.4%, som jo lyder lidt voldsomt for en bil, der kun har kørt 70.000km siden 09/19.
  • Snefnug ikonet ❄️ betyder, at bilen har reserveret noget af batterikapaciteten, som så oplåses løbende, som batteriet bliver varmere (via kørsel).
  • •••• Prikker til venstre? Disse kendetegner regen limit, hvilket betyder, at bilen begrænser den mængde energi, der kan regenereres via opbremsning. Det forekommer oftest enten når batteriet er koldt eller man har for høj state of charge (+90%). Det forsvinder løbende, som batteriet opvarmes (via kørsel).
  • Prikker til højre ••••? Disse kendetegner power limit. Bilen begrænser kW outputtet af motorerne, for at skåne drivline og batteri. Kommer enten ved koldt batteri, konstant frisk kørsel eller lav SoC. Forsvinder når batteriet opvarmes eller lades op.

  • Flere små ture koster mere i energiberegningen end få lange. AC bruger som regel også ekstra energi om vinteren.

Billederne viser en Model 3 Performance fra 2019.

Læs mere: https://www.tesla.com/da_DK/support/winter-driving-tips

Tilbage til artikler

Til toppen