Artikler
Mit første år med Tesla Model 3
Månedens Tesla
Mit første år med Tesla.
Mit første år med Tesla.
Jeg hedder Kim Skipper Pedersen og vil gerne præsentere mig som nyt bestyrelsesmedlem i Tesla Owners Denmark.
Jeg er 62 år, civilingeniør og lektor i matematik på et gymnasium.
En af grundene jeg meldte mig ind i bestyrelsen, er fordi jeg gerne vil være med til at lave nogle gode events og at man kan hjælpe hinanden med at få det bedste ud af bilen, både som transport og interesse.
Jeg har allerede afholdt et event på en SUC ved City 2 i Tåstrup og er ved at planlægge en rundtur på Røsnæs til sommer.
Begrundelse for valg af Tesla.
Jeg har haft en del forskellige biler, men de sidste 25 år har det været Audi A6/A3 og sidst en S3 med synet ABT-tuning og 370 HK/460 MN.
Og med min S3 fik jeg dummet mig mht. til træk, da den ligesom Tesla 3 fra 2019-2023 ikke kan få et eftermonteret træk til andet en cykel.
Min kørsel består primært af at køre fra Kalundborg til Lyngby og det kostede ca 200 kr pr dag med min Audi S3 og med en kattepote på speeder, så kunne den køre 15 km/l.
Da en af mine gode venner købte en Tesla og jeg begyndte at regne på hvad det ville koste i service/forsikring/El, kunne der ikke være meget tvivl.
Jeg kørte 30.000km om året og ca 10.000kr i service, 9.500kr i forsikring med 370 HK, og 3.200kr i vægtafgift.
Da jeg kunne få et elbillån i Danske Bank til den halve rente af hvad jeg betalte for min Audi, stod der hurtige Tesla på indkøbssedlen og en besparelse på minimum på ca 2.800kr pr måned i forhold til Audien
Jeg kunne godt politiseret det hele og skrive det grønne valg mm, men det var primært økonomien/bilen der gjorde udslaget. Men at det grønne var der også, støtter jeg helt klart også :-)
Primært udsigten til at spare ca. 150-175 kr pr dag på arbejdskørsel, så og sige ingen service de næste 4 år/ kontra 10.000kr i service plus det løse på en 8 år gammel Audi S3 med 160.000km på bagen.
Samt spare ca. 1.500kr i forsikring om året og går fra 4.4% i rente til 2.29% (pr 1-2-2023).
Derefter ingen tvivl, og samtidigt var der lige kommet den store nedsætning af priserne på model 3.
Bilen Tesla Model 3 april 2022
Bilen Tesla Model 3 april 2022
Jeg endte med at købe en multicoat rød model 3 fra april 2022, som var importeret fra Tyskland med 11.000km med træk, som stod som ny. Træk var end ikke pakket ud.
Det første jeg gjorde, da jeg var ude at kigge på den, var at måle dækslid og få en fornemmelse om der er kørt dørtræk alle 11.000km. Dæk var som nye og på computeren kunne jeg se at den var kørt pænt.
Jeg købte den for 390.000kr og det var en god pris på det tidspunkt. Og jeg er stadig tilfreds. Der er betalt ekstra for ca. 15.000kr for multicoat rød og ca. 10.000kr for træk.
Afhentning gik glat da forhandler var professionel og havde ejerskab af bilen på hans telefon, så kunne han straks overføre ejerskab til mig på app og jeg fik 2 kort med. Jeg fik ca. 30 min instruktion i brug af computer mm og det eneste jeg ikke kunne, var at åbne handskerum, da der åbenbart er en frist på 48 timer før ny ejer kan åbne handskerum.
Dejlig fornemmelse at køre derfra og alt var klappet perfekt.
Overgangen fra en Audi Sportback til en Tesla sedan.
Overgangen fra en Audi Sportback til en Tesla sedan.
Tja, undervognen på Tesla er blød i forhold til Audiens og så er den ca 30 cm længere. Og større venderadius.
Der var så også en masse ting, der var nye for mig, med autopilot, adaptiv fartpilot, computer og det manglende speedometer lige foran næsen. Men der kom hurtigt en Saphe ????
Autopilot bruger jeg ikke ret meget, men har da kørt nok 1.000km med den og ingen advarsler, men jeg roder heller ikke med computeren og mobil under kørsel. Jeg kigger en del efter naturen råvildt på markerne mm. Så man kan sagtens kigge til siderne uden advarsler. Tit kører jeg manuelt, da jeg har gjort det i 43 år inden Tesla.
Jeg nyder stilheden, og savner ikke en Audi S3 sportudstødnings brummen.
Min bil hedder Volte’mort, da jeg er ret sikker på det 8 Horcrux sidder i viskerne :-)
Noget jeg virkelig savner er trafikradio, der kunne min gamle Audi selv skifte om, så man fik trafikmeldinger når man hørte P1, selvom de blev sendt på P4.
Håber der kommer noget smart på et tidspunkt. Trafikke.dk bliver heller ikke opdateret så tit mere.
Økonomi:
Økonomi
Jeg betaler ca 8.500kr i forsikring hos Ida med alt undtagen ung kører (husk glastagforsikring)
720 kr grøn afgift
Jeg har det sidste år kørt 32.850km og brugt 4771 kWh med et gennemsnit på 145 wh/km med alle 4 årstider.
Det er ca 6.88km/kWh over et helt kalenderår. Jeg har ikke regnet ladetab med ind i regnskabet.
Jeg har en oplader hjemme og har kun været på SUC 2 gange da jeg fik bilen og den dag hvor alt var gratis ????
Der er mange diskussioner mht. til hvor langt den kan køre. Jeg vil give et eks her.
Jeg skulle fra Kalundborg til Grindsted og hente nogle originale 19” sports fælge.
100% opladning og turen var frem og tilbage 435.6km og jeg havde brugt 71,7% .
Det er svarende til 607 km på en fuld opladning. Jo, jeg kørte pænt og nød naturen og udsigten på vejen. Nok max 100 på motorvej og fartgrænser overholdt, så man kan godt køre det lovede 600 km WLTP på en 1 år gammel bil.
Men nok en kedelig tur for mange med tung fod.
Ekstra udstyr
Det første jeg købte, var nogle gode måtter 3D Maxpider til for og bag , som jeg er meget tilfreds med.
Derefter købte jeg de originale gummimåtter trunk og stofmåtter til frunk og trunk bund.
Samt de tidligere nævnte originale 19” sportsfælge, det hjalp en lille smule på den for mig bløde undervogn. (måske tilvænning).
Midterkonsolbakke fra Tesla shop er et must.
Købte også en Samsung 1 TB USB drive til Sentry/dashcam
Dækreparationssæt fra Teslashop
Jack Pad Metal GEN 2
En 90 grader adapter til strømstik på træk, samt et adapter til 7 pol stik.
Samt et safe til midterkonsol.
Jeg savnede et sted at lægge mine nøgle, solbriller kamera mm, når man er ude af bilen og dette safe, det sidder bare fast og lidt lir Se video her: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk363ya1qtprlw5q3ocd3/IMG_7996.MOV?rlkey=o8txs89mu4071guet74kp6tm9&dl=0
Service:
Efter ca 2 måneder virkede lade lågen ikke, når man rørte den og skrev til Tesla.
Svar inden for 2 timer og en ranger der kom og skifte den ugen efter :-) top service.
Efter ca 45.000 km har jeg fået renset bremser, og fik at vide at de var meget tørre, så det er vist en god ide.
Og i vinter fik jeg nye filtre og nye viskere på, der kom en ranger også og lavede, da jeg simpelt ikke gad selv og det kostede 1.493kr inkl. arbejdsløn mmm
Samlet:Jeg er meget tilfreds med min Tesla Model 3 og regner med at have Tesla mange år frem.
Jeg regner med at min næste artikel kommer til at handle om dæk, samt et event med en køretur på Røsnæs, med lidt mad og drikke et sted.