Artikler

TeslaOwnersDenmark.dk

Tips og Tricks til nye Tesla model 3 & Y ejere

24. Oct 2021 af Martin G. Bech

Info:
En Tesla er en US bil som er udviklet 100% til det amerikanske marked. Der er ingen fra EU som blev spurgt og slet ingen fra Danmark!
Der er mange ting som er markant anderledes end det vi er vant til fra de tyske og japanske biler. Så start med at nulstille alt hvad du er vant til – Tesla gør tingene på deres helt egen måde!
Det kan stærkt anbefales at læse alle de links der er i de følgende emner.

Hk:
Tesla opgiver ikke hk for deres biler, da teststandarden ECE R85 foreskriver elmotorernes MAKSIMALE effekt og Tesla sælger Boost muligheden bagefter.
Men nu har EV-Database.org opdateret deres estimat af hk så det passer med hvor bilen er produceret og hvilket batteri den har.
Følgende hk er elmotorernes MAKSIMALE effekt med ALT software slået til, Boost slået til og batteri på 100%, testet i henhold til ECE R85.
Se også https://eur-lex.europa.eu/
Du skal betale forsikring ud fra denne max effekt og INTET andet!
Hvis du ikke har Boost, så har din bil IKKE disse hk, da Tesla ikke har lovet det og du ikke har betalt for det – det er udelukkende elmotorernes MAKSIMALE effekt ifølge teststandarden:

  • Model 3 med 51 kWh NC E1LR (Fremont): 325 hk
  • Model 3 med 52 kWh LFP E6R (MIC): 325 hk
  • Model 3 med 70 kWh LG E5D (MIC): 441 hk
  • Model 3 med 76 kWh Panasonic E3LD (Fremont): 462 hk
  • Model Y med 70kWh LG (MIC): 441 hk

Husk at Boost tilkøb er ca. 50 hk. Så hvis du IKKE har Boost skal du trække 50 hk fra din bils hk når du snakker om den – men ikke fra forsikring. Forsikring er på max hk uanset hvad du har købt!
Chill mode reducerer hk med ca. 25%.
Så en Model 3 med 462 hk uden Boost lander på 412 hk og i Chill mode lander den på ca. 310 hk.
Ellers så findes hk også i et af de sidste kapitler i manualen. Læg de to kW tal sammen og gang med 1,36.
Tryk på: Bil – Software – Håndbog – Specifikationer – Undersystemer.

Acceleration:
Typisk er bilen lidt hurtigere 0-100 hvis den får lette hjul på. Hvis der står 0-100 på 4,6s, så er Model 3 flere gange målt ca. 0,5s hurtigere, ca. 4,1s ved 100% på batteri.
Boost giver yderligere 0,5s hurtigere.
Find videoer af Tesla på rullefelt eller Dynamometre.

Rækkevidde:
WLTP, EPA og NEDC er alle teststandarder og har intet med virkeligheden at gøre! Du kommer aldrig til at ramme WLTP tallet, med mindre du er testingeniør og arbejder i et målelaboratorie! WLTP er lovkrav for salgsannoncer i EU, men ikke lovkrav for bilens visning. Tallet på skærmen i en Tesla minder mere om EPA tallet, da Tesla benytter et konstant forbrug og en fast batteristørrelse. Så bare træk 12-15% fra WLTP så passer det med hvad der står på skærmen. Eller endnu bedre – skift til % i visningen. Tryk på km eller gør det via menuen:

  1. Tryk på: Bil – Skærm – Rækkevidde, sæt den til procent.
  2. Tryk på: Ekstra menu – Energi, og vælg 50 km og Rækkevidde.

Se også:

Kapacitet:
EV-Database har opdateret deres registrering af kwh så det passer med hvor bilen er produceret!
Den eneste sikre måde hvor man kan finde ud af batteriets tilstand på en brugt Tesla, er ved at benytte App’en ’ScanMyTesla’, som kræver en Bluetooth OBD adapter.
Man kan godt lave et overslag og få et skøn – men du kan ikke bruge det til noget!
Inden køb af brugt elbil, så bed om følgende tal efter ladning fra bilens skærm:

  •  Start xx %
  •  Slut xx %
  •  Tilføjet xx kWh

Tast ind i følgende formel:

  • Restkapacitet = Tilføjet x (100 / (Slut – Start))

Sammenlign med original:

  •  Original xx kWh
  •  Restkapacitet xx kWh
  •  Rest % = 100 x (Rest / Original)

Abonnement:
Ladeabonnement er 100% afhængig af hvordan dit behov er. Benyt følgende værktøjer til at finde den bedste løsning til dig:

Lader:
Find ladestationer ved at trykke på landkortet, tryk på lynet, eller brug Plugshare.
Ved Clever og Eon, så forvarm batteriet ved at vælge en Tesla lader som destination.
Alle ladere skal have jord!
Lad din Tesla til 90 %, så er der plads til regen, så bremser ikke slides og varme ikke går til spilde.
Lad et par gange om måneden til 100% for lige at holde batteri vedlige og sikre lidt rens af bremser.
Bedste virkningsgrad er ved 3 faser og 13 A så er elinstallation ikke belastet så meget. Benyt 5 x 6 mm^2 mellem tavle og lader og 5 x 2,5 mm^2 mellem lader og bil. Spørg altid din elektriker!
Mormorlader på ukendt installation skal altid være 6 A og med jord.

Strøm:
Strømmen i Danmark er ofte billigst mellem kl. 01:00 og 06:00.
Se også:

Rat:
Højre scroll knap er din ven!
Tryk ind på den og brug stemmestyring til næsten alt. Musik, ventilation, SMS, navigation osv. Søg på nettet efter stemmekommandoer.
Tryk og sig:

  • "Google Tesla Aktie"
  • ”Åben handskerum”
  • "Afspil Kunstner Titel"
  • "Skriv besked"
  • "Ring til xxx"
  • "Kør til xxx"
  • "Jeg fryser"
  • ”Report bug”
  • ”Svar”

Derudover ligger fartpilothastighed og afstand også på højre scroll knap. Hurtigt op eller hurtigt ned giver dig +/- 5km/t justering.
Tidligere Tesla’er viser GPS konstant 2 km/t for meget. Så benyt 82, 112 og 132 km/t.
Mål din bil med en GPS app og lav din egen fejlvisning.
Højre/venstre er afstand til forankørende. Sæt afstanden ned hvis du vil lave automatiske FSD-overhalinger på motorvejen.
Efter modtaget SMS: Et tryk på højre knap læser sms, to tryk fjerner notifikation om sms.
Venstre scroll knap er lyd op/ned, næste/forrige nummer og tryk for mute.
Tryk højre betjeningsarm ned en gang for Autopilot, to gange for Autosteer som også kan følge hastighed fra landkort og skilte. En gang op for annuller.
Er du typen som kører Chill, så afbryd Autopilot et stykke før lyskryds, følg med på speederen og så sæt farten ned, og bagefter op – det giver bedre komfort end automatisk stop/start.
Venstre er sprinkler, langt lys og blink. Kort tryk på sprinkler starter lige viskerne en gang, langt tryk giver sprinklervæske. Blink har et og to klik for komfort blink og konstant blink.

Langt lys:
Langt lys: Venstre arm, frem og tilbage. Der er også en mulighed for Auto lang/kort som desværre ikke kender til vores totale mangel på tålmodighed her i EU. Auto lys er lavet til USA veje og kørsel og har intet med vores måde at køre bil herhjemme (Tyskland – ingen tålmodighed).

Skærm:
Bare sæt alt til Auto.
Markér en adresse på nettet fra smartphone, tryk del og derefter på Tesla app'en og vupti adressen ligger på navi i bilen. Tesla App skal stå til at dele kalender.
Hvis man synkroniserer ens kalender og har en aftale et sted, så husk at skrive adressen ind også. Vælg kalenderen i Tesla’en, tryk og hold lidt på begivenheden, og vips, så laver den en rute derhen.
Alarmen kaldes ’Færger og Fluer, og skal slås fra inden du kører ombord på en færge eller parkerer med ruder på klem om sommeren: Tryk på: Bil – Kørsel – Sikkerhed og slå Vip/Indbrud fra.
Anhængertræk: Efter trailerkørsel skal man selv slå Trailer Mode fra, for at slukke den røde lampe.
Rengør skærm med vinduesrens på en mikrofiberklud og hvor skærmen er sat i rense-mode. Rense-mode bruges også når man er i Drive-In.
Søg på nettet efter Easter Egg.

Trafikmeldinger:
Tesla benytter primært DAB radio og der sendes ikke trafikmeldinger ud på DAB endnu i Danmark. Der er også en FM radio, men den har ikke automatisk skift til trafikmeldinger. Tesla benytter derimod Google trafikmeldinger, som får input fra andre trafikanter. Tryk på landkortet. Tryk på det der ligner et trafiklys eller en Legoklods.

Via punkter:
Der er ikke Via punkter på navigationen, men Tesla arbejder på det.
Læg alle dine viapunkter ind som selvstændige destinationer, og så vælg dem enkeltvis fra listen.
Tryk på: Bil – Navigation – Online ruteplanlægning. Vælg tid, motorvej, færge osv.

Kabine:
Hvis I vil imponere vennerne med stort bagagerum, så flyt alt det tekniske op foran i Frunk, og læg den ekstra bundplade helt op til bagsæderne – så ser det pænt stort ud når man åben bagklappen, samt indkøbsposer står pænt op uden at vælte.
Alternativ til det sorte nøglekort og telefon er en Key FOB nøglering hvor man kan låse diverse klapper op.
Hav altid et nøglekort med i pung.
Nødværktøj til defekt Frunk lås: www.thingiverse.com/thing:4360618
Køb et solgardin til henover sæderne – der bliver pænt varmt om sommeren! Findes også hos de danske og europæiske tilbehørs forhandlere.
Brug en blød plastik/gummi brusekabineskraber til forsigtigt at skrabe dug af vinduerne udvendigt.
Akut rengøring af sæder, brug Baby Wipes og tør efter med en tør klud. Hav altid Baby Wipes i bilen.
Alt kunstlæder i kabine, sæder, nakkestøtter og rat tåler IKKE håndsprit, lotion, olier eller diverse cremer.
Der findes aftermarket gummilister til bunden af dørene, så panelerne ikke sovser helt så meget til.
Få fat i en elektronisk P-skive med solceller.
Hvis du efterlader gæster i bilen så sæt bilen i Camp Mode eller Dog Mode – ellers går alarmen i gang.

Parkering:

Hjul:
Der sidder fine originale alufælge under hjulkapslerne. 
Hjulkapslerne kan give ca. 5% energibesparelse i forhold til åbne alufælge.
For bedst virkningsgrad bør hjul være så lette som muligt og så lukkede som muligt. Dette opnås bedst med mindre fælge og mere dæk. Så vidt muligt bør man blive på 18” med enten den originale Aero fælg, Monaco GP6 eller KW S17 Turbin fælgen som også passer på Performance kalibrene. Man skal sørge for at bestille på de helt rigtige mål, ET osv. så de passer på bilen.
En vildt åben stjernefælg med få eger, som kan være ekstrem let, vil ikke være god for vindmodstanden.
Derudover skal dækkene selvfølgelig også være EV specifikke. De fleste benytter Michelin Pilot Sport 4 og Frigus EV ICE 3 – men der bliver hele tiden udviklet på EV dæk.
Et let hjul giver teoretisk set længere rækkevidde, hurtigere acceleration – men ringere kurve egenskaber. Så tænk over hvor ofte du kører ligeud og hvor ofte du har brug for at komme hurtigt igennem en rundkørsel.
Hjul til Tesla findes hos:

Komplet hjulguide findes her:

Wi-Fi:
Wi-Fi og andre antenner sidder forrest i plastcover i sidespejlene, for bedst forbindelse parkér med fronten mod din Router.
Split din Router i 2.4G og 5G signal, da de fleste Tesla’er kun har 2.4G antenner. Yousee Routere kan godt finde på at fjerne 2.4G efter reboot. Log på som Admin og split.

Diverse:
Blæseren kører ofte for at udtørre aircondition-systemet, samt køler-batterierne. Benyt App’en, tryk på ’Blæser Forbudt’.
Hyletone ude fra forruden ved 70-80 kmt er lyden af Mosfet dioderne i fartregulatoren som klipper spændingen til hastigheden. Hyletonen ændrer sig i forhold til hastighed, belastning og restkapacitet på batteriet.
Vaskehal: Kør ind, parkér, tryk på ’Hængelås’ – så ladeklappen ikke går op under vask.
Fugt i baglygter er helt normalt. Hvis der er dråber, så opret en sag i Tesla App’en og få dem fikset.
Servicesager i Tesla App’en får automatisk en pro-forma faktura med en pris. Dette er IKKE den pris du skal betale, hvis det er under garantien.
Anhængertrækket er konstrueret efterfølgende for at gøre Tesla mere attraktiv i Europa. Glem alt om lækre tyskertræk som forsvinder af sig selv. Hvis du i USA skal hente en sofa – så tager du din F-150 pick-up truck…

Vintertips:
Inden frosten sætter ind:

  • Smør alle lister med silikone. Også lidt indvendigt hvor rude kører op/ned.
  • Benyt WD-40 eller låsespray til håndtag - se manual.
  • Benyt en De-Icer spray til håndtag, vinduer og lygter hvis der er overisning. Læg IKKE De-Icer spray’en inde i bilen aftenen før…
  • Lad spejle blive ude (for alle brugere af bilen).
  • På nogle modeller kan vinduesviskere sættes i service mode (lidt oppe). Gør det, hvis der er varslet sne eller frost.

Når frosten er sat ind:

  • ABC – Always Be Charged. Hvis muligt så brug 3 faser og 13 A for bedste virkningsgrad. Lad til 90%.
  • Forvarm fra app 20. min. inden afgang. Eller indstil på skærm i bilen ønskede afgang.
  • Ved nattefrost og tændt kabinevarme, så tip venstre bagsæde lidt frem så der kommer varme til indersiden af ladeport.
  • Brug gummibakker ved fødderne og tøm dem hvis de er våde.
  • Benyt en blød gummiskraber til vinduer udvendigt – det er ikke nødvendigt med isskraber hvis man forvarmer.
  • Hav et godt og tørt viskestykke med til vinduerne indvendigt.
  • Anvend Chill, Roll og Low Regen (hvis muligt). Ellers kan bagende skride ud, da nogle ældre modeller ikke har ABS sammen med Regen.

Brugt bil:
Hvis du vil købe import bil, så kontakt Quickimport, Quickconsult eller Andersen og Martini i Greve, de handler med resten af EU og laver alt papirarbejdet. Priserne er som de er – men servicen er i top!
Man kan ikke bruge en USA import model i EU, og Tesla DK supporter dem ikke (der står et par stykker i Tyskland – og der er en grund til at de er billige).
Man kan finde data om ældre Tesla‘er på EV-Database.org. Skriv f.eks. i Google søgefelt: EV-Database Tesla Model S 2015

Levering:
Tesla får sejlet biler ind til EU en gang i kvartalet. Typisk den midterste måned i hvert kvartal.
Så nogle gange er leveringstiden få uger og nogle gange er leveringstiden flere måneder.
Skal du bruge en Tesla med det samme, så kig på deres lagerliste, eller deres brugte biler eller kontakt dem direkte. Har du travlt, så gå på kompromis med dit farvevalg og tag en bil på lager.
Man læser ofte i medierne at Tesla har en dårlig måned og deres salg er langt under VW og alle de andre. Ja, det er korrekt hvis man analyserer en måned hvor der ikke har været et skib – men bare kig på kvartals tallene i stedet for!
Husk når du henter en ny bil så skal Tesla sørger for mindst 30% strøm på den – men regn ikke med mere end det.
Det er rygter om at Tesla anvender følgende skibe:

  • Arabian Sea
  • Garnet Leader
  • Glovis Supreme
  • Grand Ruby
  • Helios Ray
  • Neptune Ace

Track dem på Marinetraffic.com

Links:

Se også Tesla Bjørns youtube kanal, hvor der er mange videoer med alle mulige test! 

Tilbage til artikler

Til toppen